انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

مشاوره در ضمينه هاي مختلف

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

۱ بازديد
با در نظر گرفتن اهمیت انتخاب رشته کنکور سراسری برای داوطلبان و حساسیت این موضوع، برخی متقاضیان به دلیل عدم آگاهی از نحوه صحیح انتخاب رشته، مجبور می شوند یک سال دیگر نیز برای تحصیل در رشته خود تلاش نمایند و در شرایطی حتی ممکن است آینده شغلی و تحصیلی شما را نیز تحت شعاع قرار دهد.
به همین خاطر ما در این مطلب، به بررسی و شرح نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان در کنار ارائه نکات کلیدی در این خصوص پرداختیم، تا شما بتوانید با آگاهی و آمادگی کامل این فرایند را نهایی نمایید.
زمان انتخاب رشته کنکور سراسری
داوطلبان شرکت در کنکور سراسری، بعد از اعلام نتایج باید با توجه به رتبه نهایی خود، اقدام به انتخاب رشته نمایند. با توجه به عدم اعلام مهلت انتخاب رشته در این آزمون، نمی توانیم تاریخ دقیقی را در خصوص انجام این فرآیند اعلام نماییم، با مشخص شدن زمان دقیق، این مقاله به روزرسانی خواهد شد.
البته پیش بینی می شود این فرایند در نیمه دوم مرداد ماه صورت گیرد.
نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری
۱_ برای انتخاب رشته کنکور سراسری، ابتدا باید وارد وب سایت سازمان سنجش، به آدرس، sanjesh.org شوید.
۲_ بر روی گزینه “سراسری” کلیک نمایید.
۳_ لینک ” انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ” را انتخاب کنید.
۴_ پس از مطالعه درج شده در این صفحه، تیک گزینه ” اطلاعیه های دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را مطالعه نموده ام ” را فعال نمایید. سپس بر روی گزینه ” تایید و ادامه ” کلیک نمایید.
۵_ یکی از ۳ روش موجود در این صفحه را انتخاب و اطلاعات خواسته شده را در فیلد های مربوطه وارد نمایید.
۶_ فرم مربوطه را تکمیل و کد رشته های انتخابی خود را بر اساس الویت تعیین نمایید.
نکته : با توجه به تغییری که از سال ۹۹ به وجود آمد، انتخاب کد رشته های مربوط به تمامی رشته های پزشکی، دندان پزشکی، دامپزشکی و دارو سازی در گروه آموزشی علوم تجربی برای دانشگاه آزاد، از سوی سایت سنجش صورت می گیرد.
البته در صورت ادامه این روند برای سال ۱۴۰۲، این موضوع در این بخش از مقاله درج خواهد شد.
مدارک انتخاب رشته کنکور دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲
_ مشخصات کامل شناسنامه و کارت ملی
_ عکس ۳*۴ با زمینه سفید و مربوط به سال جاری
_ مشخصات مدرک دیپلم
_ کد سوابق تحصیلی
_ شماره تماس ثابت و همراه و ایمیل
_ آدرس محل سکونت
_ کد سهمیه (دارندگان سهمیه های خاص)
_ شماره دانش آموزی
_ کد رشته محل های انتخاب رشته
مدارک انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲
_ مندرجات شناسنامه و کارت ملی
_ آدرس محل سکونت و شماره تماس
_ کد دسترسی دانشگاه آزاد
_ مندرجات مدرک دیپلم
_ کد رشته های انتخاب شده
دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲
مطالعه دفترچه انتخاب رشته، یکی از اقدامات بسیار مهم هنگام انتخاب رشته کارشناسی است، زیرا این کتابچه حاوی اطلاعات مهمی مانند؛ کد رشته محل ها، جزئیات، شرایط و ضوابط و… است که می تواند راهنمای بسیار خوبی برای داوطلبان باشد.
فراموش نکنید به هر گروه آزمایشی یک دفترچه جدا تخصیص یافته است.
با فعال شدن لینک دانلود، این مقاله به روز رسانی خواهد شد.
انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲
اصلی ترین هدف داوطلبان شرکت در انتخاب رشته کنکور ریاضی، قبولی در رشته های مهندسی بوده است.
با بررسی آمار موجود، به خوبی متوجه رشد نزولی متقاضیان این گروه آزمایشی شده ایم و خوشبختانه در راستای این اتفاق، شانس قبولی داوطلبان در رشته های فنی مهندسی و علوم پایه بیش تر از سایر می باشد.
انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲
رشته تجربی، به عنوان پرجمعیت ترین گروه آزمایشی آزمون سراسری شناخته شده و انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲، یکی از پیچیده و پر نکته ترین فرایند هایی بوده که تا به حال اتفاق افتاده است.
رقابت فشرده این گروه، باعث شده تا داوطلبان نیاز به مشاوره های تخصصی تری داشته، زیرا فرایند انتخاب رشته اینترنتی حساس بوده و کوچک ترین خطایی هنگام محاسبات ممکن است آینده شما را تحت شعاع قرار دهد.
انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲
رشته های پرطرفدار کنکور انسانی، حقوق، روانشناسی و حسابداری بوده و داوطلبان این گروه آزمایشی برای پذیرش در ۳ رشته مذکور با یکدیگر به رقابت می پردازند.
البته در سال های اخیر متقاضیان این گروه آزمایشی رشد نزولی داشته و همین هم باعث شده تا این سنجش کمی آسان تر شود.
انتخاب رشته کنکور زبان ۱۴۰۲
انتخاب رشته زبان در کنکور سراسری برای داوطلبانی که علاقه‌مند به زبان‌ها و ادبیات هستند، بسیار اهمیت دارد.
اینه گروه تحصیلی به دانشجویان فرصت می‌دهد تا به عنوان متخصصان در حوزه زبان‌شناسی، ادبیات، ترجمه، مطالعات فرهنگی و روابط بین‌الملل، مترجم، مدرس زبان، کارشناس روابط بین‌الملل و مشاور فرهنگی فعالیت کنید.
انتخاب رشته کنکور هنر ۱۴۰۲
انتخاب رشته هنر در کنکور سراسری برای داوطلبانی که علاقه‌مند به هنر، خلاقیت و بیان هنری هستند، بسیار مهم است.
این گروه رشته ها فرصتی را برای کسب دانش و تخصص در حوزه‌های هنری مانند نقاشی، معماری، موسیقی، تئاتر، رقص و سینما فراهم می‌کند.
به واسطه این رشته می‌توانید آثار هنری خود را بسازید، فضاهای داخلی و خارجی را طراحی کنید، موسیقی را سازندگی و اجرا، نمایش‌های تئاتری را روی صحنه برده و صنعت سینما و تلویزیون ملحق شوید.
بهترین نوع چینش انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲
پیش از توضییح چگونگی چیدمان الویت های بهتر است با فرایند بررسی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش آشنا شویم؛
سازمان سنجش کد رشته های هر داوطلب را از الویت ۱ مورد بررسی قرار می دهد، در صورتی که الویت اول فرد ظرفیت خالی داشته باشد، متقاضی در همان کد رشته پذیرفته می شود و ۱۴۹ کد رشته انتخابی دیگر وی، بررسی نخواهد شد.
البته در صورت عدم وجود ظرفیت، الویت های بعدی شخص بررسی خواهند شد، در صورتی که داوطلب در هیچ کدام از کد رشته های خود پذیرفته نشود، مردود خواهد شد.
نحوه چیدمان ۱۵۰ کد رشته؛
مهم ترین فرمول در چیدمان انتخاب رشته کارشناسی، مقایسه دو به دو کد رشته ها است، این فرایند بدین صورت است که شخص باید تصور کند که اگر در هر یک از ۲ کد رشته مور نظر قبول شود، کدام یک ارجحیت بیش تری دارد.
تذکر : با توجه به نکته فوق، باید این کار را به گونه ای انجام دهید که اگر در الویت ۴۰ ام پذیرفته شدید، با خود نگویید، ای کاش در الویت ۴۱ ام قبول می شدم.
یکی از تصورات رایج و البته غلط میان داوطلبان این است که هر کد رشته ای که احتمالی قبولی بیش تری داشته باشند را در الویت قرار می دهند، به عنوان مثال، الویت ۱۵۰ داوطلبی با رتبه های ۱۰۰۰ زودتر از الویت اول رتبه ۱۰۰۱ ام مورد بررسی قرار می گیرد، یعنی تا تکلیف نفر هزارم مشخص نشود، انتخاب رشته شخص بعدی (۱۰۰۱) مورد بررسی قرار نمی گیرد. در نتیجه بدون توجه به شانس قبولی، چیدمان خود را بر اساس علاقه و سلیقه خود انجام دهید.
بومی گزینی در انتخاب رشته اهمیت زیادی دارد، البته شما نباید نوع چینش را بر اساس بومی بودن یا نبودن انجام دهید. تنها نکته مهم این است که این نوع کد رشته ها را نیز میان انتخاب های خود قرار دهید.
چنانچه در یکی از رشته های روزانه پذیرفته شوید، چه ثبت نام کنید، چه ثبت نام نکنید، نمی توانید سال آینده اقدام به انتخاب رشته های دوره روزانه نمایید.
مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری
داوطلبان کنکور سراسری، پس از اعلام نتیجه و مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور و مطلع شدن از تمامی موارد مربوط به نحوه انتخاب رشته، قبولی، ظرفیت کد رشته ها و …بهتر است، با توجه به سلیقه و علاقه خود و بدون در نظر گرفتن ترازشان، رشته های مورد علاقه خود را از میان ۱۵۰ کد رشته محل انتخاب و در برگه ای یادداشت نمایند.
پس از انجام این فرآیند، در صورت تمایل می توانید، مطلب؛
را جهت دریافت اطلاعاتی دقیق تر، مطالعه نمایید. در غیر این صورت متقاضیان باید رشته های انتخابی خود را به ۳ دسته مختلف؛ انتخاب های خوش بینانه، انتخاب های معقولانه و انتخاب های بدبینانه تقسیم بندی نماید.
پس از تقسیم بندی، باید ۲۰ درصد از کل رشته های دسته خوش بینانه، ۵۰ درصد از لیست انتخاب های معقولانه و ۳۰ درصد از اسامی رشته های لیست انتخاب های بدبینانه را انتخاب نماید و در فرم انتخاب رشته خود ثبت کند.
بررسی دوره های آموزشی در انتخاب رشته کنکور سراسری
… دوره روزانه؛
داوطلبان شرکت در دوره های روزانه، در صورت قبولی جهت جبران، تحصیل رایگان متعهد می شوند که برای مدت معینی، در کشور خود مشغول به کار شده و همچنین از امکانات رفاهی مانند، خوابگاه های دانشجویی، وام و کار دانشجویی برخوردار می شوند.
… دوره شبانه؛
به دانشجویان این دوره، امکانات رفاهی و وام تعلق نخواهد نگرفت، و موظف هستند بابت هر ترم، شهریه جداگانه ای بپردازند. البته داوطلبان این دوره، تعهد به کار ندارند، زیرا هزینه تحصیل خود را به دانشگاه می پردازند.
میزان بار علمی این دانشجویان با دوره روزانه برابر می باشد.
… دوره پردیس خودگردان؛
دانشگاه های پردیس خودگردان، جزو مراکز آموزشی پر هزینه بوده که شهریه نسبتا بالایی دارند. مانند دوره شبانه، هیچ امکانات رفاهی مانند؛ خوابگاه و وام به این دانشجویان، تعلق نخواهد گرفت.
میزان بار علمی و مدارک تحصیلی این دوره با دانشجوهای روزانه برابر می باشد.
… دانشگاه آزاد؛
پذیرش در این دانشگاه ها در برخی رشته ها بدون کنکور و در برخی دیگر با کنکور امکان پذیر است. البته مدرک دریافتی از این دانشگاه ها اعتبار کم تری نسبت به دوره های روزانه خواهد داشت و دانشجویان تنها برخی از وام های تحصیلی را می توانند دریافت نمایند.
… دوره مجازی؛
دوره های مجازی بیش تر مناسب افرادی بوده که وقت آزادی نداشته ولی در پی کسب دانش و ادامه تحصیل هستند، این گروه نیز باید شهریه هر ترم را به صورت جداگانه بپردازند.
… دانشگاه پیام نور؛
کلاس های دانشگاه پیام نور به صورت نیمه حضوری برگزار شده، به همین خاطر این دانشجویان شهریه کم تری نسبت به دوره های دیگر پرداخت می کنند.
نحوه برگزاری امتحانات این دوره کاملا به صورت تستی می باشد.
… دانشگاه غیر انتفاعی؛
دانشجویان غیر انتفاعی، از بار علمی کم تری نسبت به سایر دوره ها برخوردار بوده و ثبت نام و ادامه تحصیل در چنین دانشگاه هایی، هم با کنکور و هم بدون کنکور امکان پذیر می باشد.
عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته کنکور سراسری
در نظر گرفتن برخی از موارد، باعث شده، تا افراد، یک انتخاب رشته صحیح و اصولی همراه با نتیجه دل خواه را داشته باشند، که در این بخش به شرح ۵ مورد آن می پردازیم؛
… فاکتور علاقه؛
با در نظر گرفتن مدت زمان چند ساله تحصیلات دانشگاهی، توجه به علاقه از اهمیت بسیاری بالای برخوردار می باشد، زیرا فرد قصد دارد چندین سال از عمر خود را برای طی کردن این مسیر سپری کرده، در نتیجه بدون در نظر گرفتن اشتیاق و علاقه وی، ممکن است در اواسط راه شخص خسته شده و حتی از انتخاب خود پشیمان شود.
… فاکتور آینده شغلی؛
هدف بیش تر دانشجویان از تحصیل، وارد شدن به بازار شغلی مورد علاقه شان پس از دریافت مدرک آکادمیک می باشد، در نتیجه بهتر است پیش از نهایی کردن فرایند انتخاب رشته، افراد از بازار کار و میانگین درآمد فارغ التحصیلان رشته انتخابی خود، مطلع شوند.
… فاکتور میزان شهریه؛
در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های شهریه پرداز را دارید، باید با توجه به میزان بودجه در نظر گرفته شده برای ادامه تحصیلتان، دست به انتخاب هر کدام از رشته های دوره پردیس خود گران، آزاد، پیام نور و غیره را بزنید.
… فاکتور سهمیه ها؛
سهمیه ها برای تمامی داوطلبان کنکور اعمال شده و هر شخص مشمول دریافت سهمیه یکی از منطقه های ۱، ۲ و ۳ خواهد شد.
سهمیه منطقه ۱ : مناطقی که از نظر رفاهی در درجه بالایی قرار دارند.
سهمیه مناطق ۲ و ۳ : برای مناطقی که امکانات رفاهی کم تری دارند.
سخن نهایی
در این مقاله ما به شرح نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری به همراه تمامی نکات مهم در این خصوص پرداخته ایم، زیرا این موضوع به اندازه ای مهم است، که آینده شغلی و زندگی هر فرد را تحت شعاع قرار خواهد داد.
در نتیجه، اگر شما نیز تازه کنکور خود را داده و به دنبال انتخاب رشته هستید، بهتر است این فرایند را با مشورت از یک فرد خبره و کاربلد نهایی سازید، البته در نظر داشته باشید، بازار سیاه مشاورین کنکور بسیار داغ بوده و گاها افراد هزینه های گزافی را بابت این موضوع، دریافت می کنند، اما ما برای شما راه حل ویژه ای داریم، شما می توانید برای دریافت مشاوره در خصوص انتخاب رشته کارشناسی، با مجموعه ما تماس بگیرید، تا کارشناسان و مشاوران تحصیلی ما با سابقه کاری درخشان در این خصوص، تمامی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده و این فرایند را برایتان به صورت اینترنتی و غیر حضوری تکمیل نمایند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.