در دو الي سه سال اخير شمار زيادي از باشگاههاي فوتبال در جهان براي خود توكن رمزارزي منتشر كردهاند. از جمله اين باشگاهها ميتوانيم به پاري سن ژرمن، منچستر سيتي و لاتزيو اشاره كنيم، ولي تقريبا هيچ كدام از اين توكنهاي فوتبالي موفقيت چنداني نداشتهاند و قيمت توكن آنها به فاصله كوتاهي افت پيدا كرده است.
به گزارش بلومبرگ، زماني كه شايعات از انتقال «ليونل مسي» از بارسلونا به پاري سن ژرمن خبر ميدادند، بسياري از طرفداران تصميم به خريد توكن PSG$ گرفتند چون تصور ميكردند كه قيمتها بالا خواهد رفت ولي چنين نشد. يكي از اين خريداران «ميگوئل شوايزر»، مديرعامل صرافي Decrypto بود كه ميگويد چند روز بعد از خريد توكن PSG$ آن را فروخت چون ميدانست كه ريزش در كمين است. يك هفته بعد قيمت 34 درصد پايينتر آمد.
قيمت توكن بسياري از باشگاههاي فوتبال ظرف چند روز پايين آمد و حالا بعد از گذشت سه سال از آغاز اين ترند، به نظر ميرسد راهكاري كه ميتوانست روشي براي حمايت از باشگاه و منبع درآمدي براي تيمها باشد، خيلي زود با شكست مواجه شد. از جمله باشگاههايي كه توكن خود را معرفي كردند ميتوانيم به منچستر سيتي، لاتزيو، پورتو، سانتوس، بارسلونا، ميلان و ترابزوناسپور اشاره كنيم.
توكنهاي فوتبالي درآمد خاصي نداشتهاند
برخي باشگاهها مثل آرسنال خوششانستر بودند و توانستند از اين طريق 5.5 ميليون دلار درآمدزايي كنند، ولي اكثر توكنها نزديك 2 ميليون دلار درآمد به دست آوردند. اگر با مخارج دنياي فوتبال آشنا باشيد، ميدانيد كه اين رقم صرفا ميتواند كسر بسيار كوچكي از هزينههاي باشگاهها را پوشش دهد.
برخي كارشناسان باور دارند كه شكست بسياري از اين توكنها به خاطر عدم ايجاد مزاياي قابل لمس براي طرفداران بوده است. براي مثال، باشگاه يوونتوس به طرفداران اجازه ميدهد با توكن خود بليت VIP بخرد، در حالي كه توكن پاري سن ژرمن امكان رايدهي پيرامون طراحي بعدي اتوبوس تيم را فراهم ميسازد.
بازار توكنهاي هواداري نسبتا كوچك است و ارزش كل آن به 491 ميليون دلار ميرسد. ميانگين حجم معاملات روزانه در 10 توكن پرطرفدار بازار 13 ميليون دلار است كه تنها 28 درصد از ميانگين حجم معاملات روزانه براي 364 كوين موجود در صرافي بايننس محسوب ميشود.
با اين حال، طرفداران توكنهاي هواداري باور دارند كه هنوز براي قضاوت زود است. «الكساندر دريفوس»، موسس و مديرعامل Socios.com كه در زمينه توسعه اين توكنها با باشگاهها همكاري ميكند، ميگويد اين كوينها براي سرمايهگذاري ساخته نشدهاند، بلكه ميخواهد خدمتي را ارائه كنند. او ادامه ميدهد: «ما شاهد علاقه فزاينده باشگاهها نسبت به عرضه توكنهاي هواداري هستيم.» دريفوس مدعي است كه هواداران با اين توكنها ميتوانند به محصولات انحصاري، بليتهاي رايگان و تجربههاي VIP خاص خودشان دسترسي پيدا كنند.
منبع:ديجياتو