مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

مشاوره در ضمينه هاي مختلف

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

۱ بازديد
انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، یکی از چالش‌های بزرگ دانش‌آموزان بوده که در مقطع پایانی دبیرستان با آن مواجه می‌شوند.
این تصمیم مرحله‌ای تعیین‌ کننده در زندگی آینده افراد است و بر اساس آن، شغل و راهی که در پیش رو خواهند داشت، شکل می گیرد.
اگرچه انتخاب رشته یک فرآیند هیجان‌انگیز است، اما برای بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل تنوع رشته‌ها و زمینه‌های موجود در آموزش عالی، انتخابی درست، ممکن است چالش برانگیز و پیچیده به نظر برسد.
در چنین شرایطی، دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. مشاوران تحصیلی و کارشناسان ماهر مجموعه مشاوره تلفنی، با تجربه‌های گسترده‌ای در زمینه تحصیلات عالی، آموزش و شغل‌ها، به شما کمک خواهند کرد تا انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشید.
مشاورین ما هنگام انتخاب رشته کارشناسی، ابتدا به شناخت روحیات، علایق، استعدادها و نقاط قوت شما می‌پردازند و با بررسی دقیق اطلاعات کسب شده به شما رشته‌هایی را معرفی می‌کنند که با آن‌ها سازگاری بیشتری دارید.
علاوه بر آن، کارشناسان با ارائه اطلاعات جامعی درباره رشته‌ها، برنامه‌های تحصیلی و شغلی مرتبط، نیازمندی‌های بازار کار، به شما کمک خواهند کرد تا تصمیمی آگاهانه بگیرید.
آن‌ها به عنوان یک همراه قوی در این مسیر، شما را همراهی خواهند کرد تا بهترین رشته را با توجه به توانایی‌ها، اهداف و خواسته‌های خود انتخاب نمایید.
البته در ادامه کارشناسان تحصیلی ما، جهت آشنایی شما با روند انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، اقدام به نگارش یک راهنمای جامع در این خصوص نموده، تا در صورت تمایل با مطالعه این مقاله بتوانید با نگاهی شفاف تر به روند انتخاب رشته کارشناسی نگاه کنید.
۶ گام مهم انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲
❶ دانلود و مطالعه کامل دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری از وب سایت سازمان سنجش به آدرس، sanjesh.org
❷ بررسی آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته و کد رشته محل ها
❸ بررسی تاثیر سهمیه های در نظر گرفته شده برای کنکور سراسری در صورتی که مشمول دریافت آن ها می شوید.
❹ در نظر گرفتن بازار کار رشته های هدف
❺ انجام تست های شخصیتی و انتخاب رشته ای که با شخصیت فرد همخوانی داشته باشد
❻ بهره گرفتن از تکنیک های چینش الویت بندی های انتخاب رشته
صفر تا صد انتخاب رشته با بسته های مشاوره ی تلفنی
مجموعه مشاوره تلفنی با در نظر گرفتن عدم توانایی بسیاری از دانش آموزان در خصوص شرکت در جلسات مشاوره حضوری انتخاب رشته، اقدام به ایجاد بسته های مشاوره تلفنی نمود تا تمامی افراد حتی از مناطق محروم نیز بتوانند جهت داشتن بهترین انتخاب رشته کنکور سراسری و دریافت مشاوره، با کارشناسان ما ارتباط بگیرند.
روند مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری توسط کارشناسان تحصیلی مجموعه ما به این صورت است که در اولین مرحله شما در رابطه با اهداف، استعداد، شرایط زندگی خود صحبت کرده و بعد از آن با بررسی کارنامه و انجام تست های شخصیت شناسی، کارشناس شروع به ارائه اطلاعات مهم و حیاتی به شما می کند.
بعد از آن با توجه به عوامل تاثیر گذار در قبولی شما، کد رشته های انتخابی با الگویی مناسب چیده، و برای شما ارسال می شود. در صورت تایید نهایی، فرم انتخاب رشته شما ثبت و تکمیل خواهد شد.
عوامل موثر و کلیدی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲
انتخاب رشته آزمون کنکور سراسری، تصمیمی مهم و تاثیرگذار در آینده تحصیلی و حرفه‌ای تمامی داوطلبان است و در نظر داشتن چند نکته کلیدی می‌تواند به داشتن انتخابی درست کمک نماید.
در ادامه مقاله مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری به ۱۰ عامل موثر و کلیدی، اشاره کرده ایم؛
⭓⭓⭓ علاقه و استعداد
انتخاب رشته‌ای که با علاقه و استعداد شما سازگار باشد، می‌تواند به شما در تحصیلات حرفه‌ای موفق کمک کند.
با دقت تمامی رشته‌های مختلف علمی، فنی، هنری و انسانی در کنکور را بررسی و به علاقه، استعداد و علاقه‌مندی‌های شخصی خود، توجه داشته باشید، تا انتخاب نهایی با شخصیت و هدف شغلی شما همخوانی داشته باشد.
⭓⭓⭓ بازار کار و فرصت‌های شغلی
بررسی بازار کار و فرصت‌های شغلی رشته‌های مختلف بسیار مهم است. زیرا یکی از اهداف تمامی متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها بعد از فارغ التحصیلی، داشتن شغلی ایده آل بوده که بتواند تمامی نیازهای مورد نظر افراد را تامین نماید.
⭓⭓⭓ توجه به پیشرفت تحصیلی
یکی از مهم ترین المان هایی که باید برای انتخاب رشته در نظر داشته باشید، بررسی مطالب و دروس ارائه شده رشته هدف شما می باشد، زیرا انتخاب نهایی شما نباید بر اساس امتیاز ورودی کنکور باشد بلکه توانایی خود را در پیشبرد تحصیلات و موفقیت در آینده نیز باید در نظر بگیرید.
به عنوان مثال اگر علاقه شما به دروس محاسباتی، مانند ریاضی و فیزیک نبوده و نتوانسته اید در طول دوران ۱۲ ساله تحصیلی خود، ارتباط مناسبی با این گروه از درس ها بگیرید، باید رشته دانشگاهی خود را به گونه ای انتخاب کنید که علاقه مندی های شما در آن گنجانده شده، تا شاهد پیشرفت تحصیلی خود باشید.
⭓⭓⭓ شرایط مالی و زمانی
بررسی هزینه‌های تحصیل در رشته انتخابی، امکانات و کارآموزی‌های مرتبط با آن، نیازمندی‌های زمانی مطالعه و تحصیل، شرایط مالی و زمانی خانواده شما، باید به عنوان یک اصل مهم در انتخاب رشته در نظر گرفته شود، چرا که شاید شما اجازه و یا شرایط مالی تحصیل در شهر دور و دانشگاه های پردیس خودگردان را نداشته باشید.
⭓⭓⭓ انعطاف پذیری و قابلیت تغییر رشته
در نظر داشته باشید که انتخاب رشته‌ در کنکور سراسری، نهایی نیست و در صورت تمایل و تغییر نظر، می‌توانید رشته خود را تغییر دهید. البته این ویژگی را برای برخی از رشته ها در نظر نگرفته اند، بنابراین، هنگام تکمیل فرم الویت بندی، باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید.
⭓⭓⭓ تحقیق و بررسی دقیق
پیش از انتخاب رشته، به طور دقیق و کامل اطلاعات لازم را جمع آوری و تمام جوانب‌ و معایب هر رشته را بررسی نمایید. مطالعه سرفصل‌ها، دروس، امکانات، توانمندی‌ها و مشکلات هر رشته، به شما کمک می‌کند تصمیم بهتری بگیرید.
به طور خلاصه، برای انتخاب رشته کنکور سراسری، باید به عواملی مانند علاقه و استعداد شخصی، شرایط مالی، شخصی و خانوادگی، بازار کار و آینده شغلی رشته، نظرات معلمان و کارشناسان، انعطاف‌پذیری و قابلیت تغییر رشته، و موارد دیگر توجه کنید.
در نهایت، می توانید تصمیم بهتری را با ترکیب همه عوامل فوق بگیرید. همچنین، به خاطر داشته باشید که انتخاب رشته تنها یک گام ابتدایی است و تلاش، پشتکار و علاقه‌مندی شما به تحصیلات و شغل انتخابی، نقش کلیدی در موفقیت و آینده تحصیلی شما خواهد داشت.
نتایج بررسی عوامل موثر در مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲
پس از مطالعه و بررسی موارد فوق در خصوص مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری، حال باید بتوانید پاسخ مناسبی را به سوالات زیر ارائه دهید؛
✎ چه رشته ای برای شما الویت دارد ؟
✎ آیا این رشته را در هر دانشگاهی حاضر هستید بخوانید ؟
✎ الویت بندی رشته های انتخابی شما چیست ؟ چه انتخاب های دیگری به خود می دهید ؟
✎ دلیل این چیدمان، علاقه است ؟ شهر است ؟ نظر والدین است ؟
✎ آیا رشته ای که می خواهید همه انتظارات شما از لحاظ علاقه، آینده شغلی و تحصیلی برآورده می کند ؟
✎ آیا قصد دارید در شهر خودتان ادامه تحصیل دهید، یا شهرهای دیگر را هم در نظر دارید ؟
✎ آیا درباره آینده بازار کار رشته ها اطلاعاتی دارید ؟
✎ آیا تحت تاثیر محیط و وجهه اجتماعی و با پیشنهاد دوست و آشنا، رشته خود را انتخاب کرده اید ؟
✎ آیا می دانید تا چه مقطعی امکان ادامه تحصیل در رشته انتخابی در ایران و خارج از کشور وجود دارد ؟
✎ آیا می دانید امکان تغییر رشته بسیار کم و نزدیک به صفر است ؟
✎ آیا آخرین رشته ای که حاضرید به خاطر آن پشت کنکور بمانید را مشخص کرده اید ؟
✎ اگر امسال در رشته مورد علاقه خود قبول نشدید، حاضرید سال دیگر هم پشت کنکور بمانید تا به هدفتان برسید ؟
✎ آیا ترجیح می دهید امسال انتظارات خودتان را پایین بیاورید و وارد دانشگاه شوید؟
با کدام رتبه انتخاب رشته کنیم ؟
بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری و دریافت و بررسی کارنامه اولیه، قطعا این ابهام نیز برای شما به وجود می آید که؛
برای انتخاب رشته کدام رتبه درج شده مهم است ؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛
همان طور که مشاهده می کنید، کارنامه آزمون سراسری، شامل؛ رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه) و رتبه کل در سهمیه می باشد.
در صورتی که تمایل به انتخاب رشته دانشگاه های سراسری (روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، پیام نور و غیر انتفاعی) را دارید، باید رتبه در سهمیه را ملاک و برای موسسه آموزش آزاد (دانشگاه آزاد) رتبه کل کشوری را در نظر بگیرید.
نکته تکمیلی؛
با بررسی آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی، متوجه این موضوع خواهید شد که مجاز به انتخاب رشته می باشید یا خیر!
این رتبه نشان دهنده، رتبه آخرین داوطلبی است که در سهمیه شما مجاز به انتخاب رشته شده و در صورتی که رتبه شما بیش تر باشد، نمی توانید کد رشته محل های دوره های روزانه و نوبت دوم را برگزینید.
مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ به صورت تلفنی
مشاوره انتخاب رشته تلفنی یک گزینه مفید برای کسانی است که مایل به دریافت مشاوره فوری و غیر حضوری هستند.
مزیت اصلی مشاوره تلفنی این است که شما می‌توانید بدون محدودیت مکانی و زمانی، با یک مشاور تحصیلی متخصص صحبت کنید. این شکل مشاوره غیر حضوری به شما اجازه داده تا به صورت مستقیم، در یک بحث دوطرفه، سوالات و مشکلات خود را مطرح و بهترین پاسخ‌ ممکن را دریافت نمایید.
در طول تماس، کارشناسان و مشاورین تحصیلی مجموعه ما با بیش از ده سال سابقه درخشان، ممکن است از شما برخی اطلاعات اولیه مانند؛ اطلاعات هویتی و تحصیلی، علایق، استعداد و هدف‌های شما را دریافت نمایند، این اطلاعات به مشاورین ما کمک می‌کند تا اطلاعات و راهنمایی دقیق تری را به شما ارائه دهند.
همچنین پیش از ثبت نهایی فرم انتخاب رشته، آن را از طریق واتساپ برای شما ارسال و در صورت تایید شما، ثبت آن تکمیل و نهایی خواهد شد.
انواع سهمیه در انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۲
☜ سهمیه مناطق
تمامی شرکت کنندگان کنکور سراسری با توجه به یکی از ملاک های زیر در یکی از مناطق ۱، ۲ و ۳ قرار گرفته و این سهمیه در کارنامه اولیه آن ها لحاظ می شود؛
۱_ منطقه سهمیه با توجه به محل دریافت مدرک تحصیلی ۳ سال آخر دبیرستان و یا هنرستان تعیین خواهد شد.
۲_ در صورتی که داوطلب، حتی یک سال از ۳ سال تحصیلی را در محل متفاوتی گذرانده باشد، سهمیه داوطلب بر اساس منطقه مرفه تر اعمال می شود.
۳_ چنانچه متقاضی حداقل دو سال از ۳ سال آخر تحصیلی در دوره متوسطه و یا سال آخر (سال دوازدهم و یا پیش دانشگاهی) را در خارج از کشور گذرانده باشد، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می شود.
☜ سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا
۲۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به؛
???? همسر و فرزندان شهدا ????
???? آزادگان و همسر و فزندان آن ها ????
???? جانبازان ۲۵ دردصد و بالا تر (و همسر و فرزندانشان) ????
۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته به؛
???? جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندانش ????
???? همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبان در جبهه ????
شرط لازم برای استفاده از سهمیه؛
کسب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد همان رشته
نکته : در صورتی که ظرفیت رشته ای با داوطلبان ۲۵ درصدی پر نشود، از داوطلبان ۵ درصدی دعوت به عمل آورده می شود.
☜ سهمیه بهیاری
برخی متقاضیانی که به عنوان بهیار مشغول به فعالیت هستند و قصد قبولی در رشته پرستاری را دارند، می توانند از این سهمیه استفاده کنند.
به عبارتی دیگر ۵ درصد از ظرفیت رشته پرستاری به داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم یا جدید رشته بهیاری تخصیص پیدا کرده است.
نکته : تنها افرادی مشمول این سهمیه می شوند که ۳ سال سابقه کاری مرتبط در مراکز درمان را داشته باشند.
نحوه تقسیم بندی رشته ها در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲
هنگام دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری با بررسی دقیق دفترچه انتخاب رشته، به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد که در مقابل هر کدام از رشته ها، یکی از ۴ عبارت؛ بومی، استانی، ناحیه ای و کشوری درج شده و بیش تر متقاضیان با این سوال مواجه خواهند شد که؛
منظور از گزینش بومی، استانی، ناحیه ای و کشوری چیست ؟
֎֎֎ رشته های استانی
این گروه در تمامی استان های کشور ارائه شده و به همین خاطر، بیشترین ظرفیت به بومیان همان منطقه اختصاص یافته است.
֎֎֎ رشته های کشوری
در صورتی که یک رشته در هیچ کدام از ۲ قطب همجوار ارائه نشود و تنها در چند استان به صورت ناهمگون و پراکنده موجود باشد، در این گروه قرار می گیرد.
ظرفیت پذیرش این رشته های به نسبت برابر میان تمامی داوطلبان دارای سهمیه تقسیم می شود.
مثال؛
رشته بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران با ظرفیت ۱۰۰ نفر به صورت کشوری ارائه می شود، از تمامی این ظرفیت، ۳۰ درصد یعنی، ۳۰ نفر به داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران تخصیص یافته و ما بقی میان سایرین تقسیم می شود.
֎֎֎ رشته های بومی، قطبی، ناحیه ای
گروهی از رشته های کنکور وجود دارند که در تمامی استان ها ارائه نشده اما در برخی استان های اطراف وجود دارند. در همین راستا تعریف دسته بندی های ناحیه ای و قطبی به میان آمده است.
در این گروه نیز مانند رشته های استانی ۸۰ درصد ظرفیت رشته بین داوطلبان منطقه مربوطه (قطب، ناحیه، استان) و ۲۰ درصد آن به متقاضیان آزاد تعلق می گیرد.
مثال؛
رشته مهندسی صنایع با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر دانشگاه امیرکبیر به صورت قطبی ارائه می شود، یعنی ۲۰ درصد به داوطلبان آزاد (غیر قطبی) و ۸۰ درصد به داوطلبان قطبی تخصیص یافته که از این ۸۰ درصد، ۳۰ درصد (حدودا ۲۴ نفر) جزو افراد مشمول سهمیه رزمندگان و ایثارگان هستند.
استان های تابعنواحی بومیناحیهالبرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزیناحیه یکآذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیلناحیه دواصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزدناحیه سهسیستان و بلوچستان، کرمانناحیه چهاربوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگانناحیه پنجکردستان، کرمانشاه، همدانناحیه ششایلام، خوزستان، لرستانناحیه هفتخراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبیناحیه هشتگلستان، گیلان، مازندرانناحیه نه
قطب های بومیاستان های تابعقطبالبرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی، گلستان، گیلان، مازندرانقطب یکسیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبیقطب دوآذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدانقطب سهاصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، یزد، خوزستان، لرستانقطب چهاربوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگانقطب پنج
منظور از رشته های متمرکز و متمرکز دارای شرایط خاص چیست؟
در حالت کلی پذیرش در رشته های کنکور سراسری ۱۴۰۲، به ۳ صورت؛ متمرکز، متمرکز دارای شرایط خاص و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد.
در رشته های متمرکز تنها ملاک قبولی داوطلبان، رتبه کسب شده و سهمیه بوده در حالی که برای رشته های دارای شرایط خاص، متقاضیان باید مراحلی مانند مصاحبه رشته های نیمه متمرکز، آزمون عملی و معاینات پزشکی را نیز پشت سر بگذارند.
برای گروه آخر نیز تنها معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در نظر گرفته می شود و تمامی دانش آموزانی که در کنکور شرکت نکرده اند هم می توانند شانس خود را برای پذیرش، امتحان نمایند.
نکته : هنگام برگزاری مصاحبه رشته های نیمه متمرکز، سوابق تحصیلی داوطلب مورد بررسی قرار می گیرد. در نتیجه پذیرش این گروه بسیار سخت گیرانه تر از سایر رشته ها است.
◉ نکات تکمیلی
_ هنگام انتخاب رشته کارشناسی، محدودیتی از نظر تعداد برای انتخاب رشته های متمرکز دارای شرایط ندارید ولی در صورت کسب حد نصاب نمرات، حداکثر برای مصاحبه ۲ رشته دعوت خواهید شد.
_ در صورتی که متقاضی پذیرش در رشته های متمرکز دارای شرایط هستید، باید این گروه را در اول فرم انتخاب رشته خود قرار دهید تا در صورتی که رتبه مناسب را کسب کرده اید، برای مصاحبه دعوت شوید.
به عبارتی دیگر اگر رشته های متمرکز را در ابتدای لیست خود قرار داده و در یکی از انتخاب های خود پذیرفته شوید دیگر برای مصاحبه دعوت نخواهید شد.
الگوهای مختلف چینش انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲
در این بخش از مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری، پیش از پرداختن به شرح نوع چیدمان رشته ها در فرم انتخاب رشته بهتر است با نحوه بررسی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش آشنا شویم؛
سازمان سنجش کد رشته های انتخابی هر داوطلب را از الویت اول مورد بررسی قرار می دهد، یعنی اگر الویت شماره ۱ فردی ظرفیت خالی داشته باشد، داوطلب در همان رشته پذیرفته شده و ۱۴۹ کد رشته دیگر بررسی نخواهند شد. در شرایطی که الویت اول ظرفیت خالی نداشته باشد، بعدی بررسی شده و این روند تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که داوطلب در یکی از کد رشته های انتخابی پذیرفته شود.
در صورتی که شخص در هیچ کدام از رشته ها پذیرفته نشود، مردود خواهد شد.
پیش از چیدمان ۱۵۰ کد رشته، موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید؛
بهترین و موثر ترین فرمول برای انتخاب رشته، مقایسه ۲ به ۲ رشته ها می باشد. در اولین مرحله دانش آموز باید تصور کند که آیا اگر در هر ۲ کد رشته قبول شود، کدام یک برایش اولویت بالاتری دارد.
مثال؛
شما کد رشته عمران را در الویت بیستم و معماری را در بیست و یکم قرار می دهید، و بعد از اعلام نتایج نهایی مشخص می شود که شما در رشته عمران پذیرفته شده اید، الویت بندی شما باید به گونه ای باشد که با خود نگویید ای کاش در معماری یعنی الویت بعدی قبول می شدم.
✌ باید بدون در نظر گرفتن شانس قبولی خود و بر اساس علاقه و سلیقه انتخاب رشته را انجام دهید. زیرا نباید این نکته مهم را فراموش کنید که الویت ۱۵۰ داوطلبی با رتبه ۱۰۰۰ زودتر از الویت اول رتبه ۱۰۰۱ مورد بررسی قرار می گیرد، یعنی تا تکلیف نفر هزار مشخص نشود نوبت به شخص بعدی نمی رسد.
✌ چیدمان کد رشته ها بهتر است بدون در نظر گرفتن بومی یا بومی نبودن انجام شود، اما بهتر است کدرشته های بوم خود را نیز، انتخاب نمایید.
✌ در صورت پذیرش در یکی از رشته های روزانه، چه ثبت نام خود را انجام داده و چه نام نویسی نکنید، از رشته های روزانه کنکور سال بعد محروم خواهید شد. این قانون برای انصراف از رشته روزانه نیز صدق می کند.
✌ شما می توانید ۱۵۰ کد رشته را انتخاب کنید، اما لزومی نداشته که تمامی آن ها را پر کنید. البته در صورتی که رتبه شما بالای ۱۰۰۰۰ است بهتر است همه ی ۱۵۰ رشته را برگزینید، تا شانس قبولی شما بیش تر شود.
✌ چنانچه داوطلبی به جز گروه های آزمایشی اصلی، در کنکور هنر یا زبان های خارجی نیز شرکت کرده باشد، کد رشته های هنر و زبان را در صورت علاقه مندی خود باید در همان ۱۵۰ الویت جای دهد و انتخاب رشته جداگانه ای برای این گروه از رشته ها وجود ندارد.
⭓⭓⭓ الگوی اول انتخاب رشته ⭓⭓⭓
در این روش فرض را بر این می گیریم که دانشجو قصد تحصیل در رشته عمران دانشگاه های تهران را دارد و به همین خاطر تمامی ۳ الویت اول خود را به آن اختصاص داده و برای انتخاب دوم خود رشته مکانیک را در نظر می گیرد؛
الویت ۱ : عمران دانشگاه ۱، شهر تهران
الویت ۲ : عمران دانشگاه ۲، شهر تهران
الویت ۳ : عمران دانشگاه ۳، شهر تهران
الویت ۴ : مکانیک دانشگاه ۱ ، شهر تهران
الویت ۵ : مکانیک دانشگاه ۲، شهر تهران
الویت ۶ : مکانیک دانشگاه ۳، شهر تهران
⭓⭓⭓ الگوی دوم انتخاب رشته ⭓⭓⭓
در صورتی که دانشجو فرقی بین دو رشته انتخابی خود یعنی معماری و عمران قائل نباشد، و اعتبار دانشگاه برایش الویت داشته، بهتر است از چیدمان زیر استفاده کند.
الویت ۱ : عمران دانشگاه ۱، شهر تهران
الویت ۲ : معماری دانشگاه ۱، شهر تهران
الویت ۳ : عمران دانشگاه ۲، شهر تهران
الویت ۴ : معماری دانشگاه ۲، شهر تهران
الویت ۵ : عمران دانشگاه ۳، شهر تهران
الویت ۶ : معماری دانشگاه ۳، شهر تهران
⭓⭓⭓ الگوی سوم انتخاب رشته کنکور سراسری ⭓⭓⭓
در شرایطی که فرد تمایل به تحصیل تنها در یک رشته خاص را داشته باشد باید به صورت زیر اقدام به چینش کد رشته های خود نماید؛
الویت ۱ : عمران دانشگاه ۱، شهر تهران
الویت ۲ : عمران دانشگاه ۲، شهر تهران
الویت ۳ : عمران دانشگاه ۳، شهر تهران
الویت ۴ : عمران دانشگاه ۴، شهر تهران
الویت ۵ : عمران شهر الف
الویت ۶ : عمران شهر ب
الویت ۷ : عمران شهر ج
تحلیل کارنامه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲
کارنامه آزمون سراسری، از بخش های مختلفی تشکیل شده که حاوی اطلاعات مهمی هستند، اما در این قسمت قصد داریم تنها به شرح مختصر، قسمت های مهم برای انتخاب رشته اینترنتی بپردازیم؛
رتبه کل در سهمیه
رتبه درج شده در این بخش، ماکسیمم نمره کل هر داوطلب بوده که تنها جهت اطلاع رسانی است، زیرا برای انتخاب رشته باید به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری هر یک از گروه ها توجه کرد.
آخرین رتبه مجاز
رتبه آخرین فرد مجاز شده برای انتخاب رشته دانشگاه های روزانه و نوبت دوم در این قسمت آورده شده و در صورتی که رتبه شما بیش تر از رتبه آخرین فرد باشد، نمی توانید انتخاب رشته دانشگاه روزانه و نوبت دوم را انجام دهید.
وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته
در صورتی که داوطلب مجاز به انتخاب رشته در هر یک از دوره ها شده باشد، عبارت “مجاز” برای او در خانه جدول هر یک از دانشگاه ها درج می شود.
ظرفیت دانشگاه ها (ظرفیت پذیرش کنکور سراسری ۱۴۰۲ )
ظرفیت پذیرش گروه های آزمایشی اصلی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ دوره های آموزشیظرفیت گروه علوم انسانیظرفیت گروه علوم ریاضی و فنیظرفیت گروه علوم تجربیروزانه۲۳ هزار و ۲۵ نفر۴۱ هزار و ۵۲۷ نفر۳۸ هزار و ۶۴۴ نفرنوبت دوم (شبانه)۳ هزار و ۹۸۵ نفر۶ هزار و ۱۵۰ نفر۲ هزار و ۹۲نفرمناطق محروم (زلزله زده، سیل زده و سایر مصوبات)۳۰۵ نفر۴۰۲ نفر۱۷۷ نفردانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد)۱۴ هزار و ۸۱۸ نفر۳ هزار و ۱۸۶ نفر۶ هزار و ۹۰۵ نفرموسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی۲ هزار و ۵۹۹ نفر۱ هزار و ۹۸۱ نفر۱ هزار و ۷۳۹ نفردانشگاه پیام نور۴ هزار و ۲۲۰ نفر۵۰۸ هزار۶ هزار و ۷۷۹ نفرپردیس خودگردان—۳۹۰ نفر۴ هزارو ۷ نفرشهریه پرداز— ۱۷ نفر۴ هزار و ۷ نفرجمع کل۴۸ هزار و ۹۶۴ نفر۵۴ هزار و ۲۰۸ نفر۱ هزار و ۵۲۲ نفر
ظرفیت پذیرش گروه های آزمایشی زبان و هنر در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱دوره های آموزشیظرفیت گروه هنر ظرفیت گروه زبان های خارجیروزانه۴ هزار و ۱۰۰ نفر۲ هزار و ۶۶۴ نفرنوبت دوم (شبانه)۸۷۷ نفر۴ هزار و ۵۴ نفرمناطق محروم (زلزله زده، سیل زده و سایر مصوبات)۶۰ نفر۲۹ نفردانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد)۱۵۳ نفر۳۰۸ نفرموسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی۵۳۵ نفر۱۰۵ نفردانشگاه پیام نور—۲۰۰ نفرپردیس خودگردان——شهریه پرداز——جمع کل۵ هزار و ۷۲۵ نفر۳۶ هزار و ۷۷۴ نفر
میزان شهریه دانشگاه های غیر روزانه ۱۴۰۲
میزان شهریه دانشگاه های نوبت دوم (شبانه) ۱۴۰۲گروه آزمایشیکاردانیکارشناسی پیوستهعلوم انسانی۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون ۷۷۰ هزار تومان۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانفنی مهندسی۲ میلیون ۷۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومانعلوم پایه۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان۳ میلیون ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانعلوم پزشکی––هنر۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
میزان شهریه دانشگاه های پردیس خود گردان و ظرفیت مازاد ۱۴۰۲گروه آزمایشیکاردانیکارشناسی پیوستهدکتری پیوستهعلوم انسانی–۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان–فنی مهندسی–۹ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان–علوم پایه۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۷ میلیون تومان۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۹ میلیون تومان–علوم پزشکی–۸ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان۱۶ میلیون تا ۲۲ میلیون و تومانهنر–۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان–
میزان شهریه دانشگاه های آزاد ۱۴۰۲گروه آزمایشیکاردانیکارشناسی پیوستهدکتری پیوستهعلوم انسانی۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۴ میلیون تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان–فنی مهندسی۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان–علوم پایه۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان–علوم پزشکی۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲۱ میلیون تومانهنر۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان–
میزان شهریه دانشگاه های غیر انتفاعی ۱۴۰۲گروه آزمایشیکاردانیکارشناسی پیوستهعلوم انسانی۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانفنی مهندسی۱ میلیون و ۳۸۵ هزار تا ۲ میلیون تومان۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومانعلوم پایه۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانعلوم پزشکی––هنر۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
میزان شهریه دانشگاه های پیام نور ۱۴۰۲گروه آزمایشیکارشناسی پیوستهعلوم انسانی۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۵۳۷ هزار تومانفنی مهندسی۲ میلیون و ۸۷۵ هزار تا ۳ میلیون و ۵۷۲ هزار تومانعلوم پایه۲ میلیون و ۴۱۵ هزار تا ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومانعلوم پزشکی–هنر۲ میلیون و ۴۱۵ هزار تا ۲ میلیون و ۷۶۷ هزار تومان
بهترین مرکز مشاوره آنلاین انتخاب رشته کنکور در ایران
انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که شما باید در طول زندگی تحصیلی خود بگیرید. این تصمیم می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر آینده‌ی درسی و حرفه‌ای شما داشته باشد، بنابراین دریافت مشاوره انتخاب رشته آنلاین، می‌تواند بسیار مفید و ضروری باشد.
مشاوران تحصیلی مجموعه ما معمولاً با شما در رابطه با علایق، استعداد و اهداف شما در آینده صحبت می‌کنند. آنها ممکن است از روش‌های مختلفی برای ارزیابی و شناخت شما مانند؛ بررسی نتایج آزمون‌ها، برگزاری مصاحبه‌ و ارائه پرسشنامه‌های تخصصی استفاده نمایند.
بعد از این مرحله، رشته های مختلف را معرفی و به شما در تحلیل و بررسی مزایا و معایب هر کدام کمک می کند.
همچنین با توجه به نتایج بررسی های فوق، راهنمایی هایی در خصوص برنامه های تحصیلی، موسسات آموزشی و دانشگاه ها نیز به شما ارائه خواهد شد.
دریافت مشاوره آنلاین در خصوص انتخاب رشته، کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه و مبتنی بر اطلاعات داشته باشید.
هدف بهترین مرکز مشاوره آنلاین انتخاب رشته کنکور در ایران، انتخاب رشته‌ای است که با علاقه‌ها و استعدادهای شما سازگاری و در طول زمان رضایت بخش و مفید باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.