نحوه نوشتن سفته ضمانت

مشاوره در ضمينه هاي مختلف

نحوه نوشتن سفته ضمانت

۱ بازديد

اطلاع از نحوه نوشتن سفته ضمانت اهمیت بسیاری در معاملات تجاری و قراردادهای حقوقی دارد. سفته ضمانت دار، به عنوان یک ابزار حقوقی اعث ایجاد اعتماد بین طرفین قرارداد می‌شود.

فراموش نکنید، آشنایی با نوع نگارش سفته ضمانت به این دلیل اهمیت داشته که کوتاهی و یا بی توجهی به یکی از بخش ها باعث، ایجاد دردسری بزرگ برای صادر کننده خواهد شد.

به همین خاطر قصد داریم شما را نسبت به نحوه پر کردن سفته ضمانت حسن انجام کار و قوانین مربوط به آن آگاه سازیم.

سفته ضمانت حسن انجام کار چیست ؟

سفته ضمانت کار، نوعی تضمین محسوب شده و نشان می دهد فردی که مشغول به کار است، از امکانات کارفرما در جهت مقاصد شخضی استفاده نکرده و یا حتی اطلاعات مهم و حیاتی شرکت را فاش نخواهد کرد.

فلسفه گرفتن سفته؛

شخصی که مشغول به کار در یک مجموعه یا شرکت می باشد متعهد به رعایت موارد خاصی بوده و جهت عدم رساندن ضرر و زیانی به کارفرما خود و یا ترک ناگهانی شغل، ملزم به ارائه سفته ضمانت حسن انجام کار است، تا در صورت عدم جبران خسارت وارد شده و یا رعایت نکردن مواد قرارداد، کارفراما اقدام به اجرا گذاشتن سفته نموده و خسارت خود را مطالبه نماید.

در ادامه نمونه پر شده از یک سفته ضمانت حسن انجام کار را آورده ایم و نحوه پر کردن آن را نیز برایتان توضیح خواهیم داد.

نحوه نوشتن سفته ضمانت

هنگام پر کردن سفته ضمانت کاری باید ب نکاتی که در ادامه برایتان آورده ایم، ت.جه نمایید تا بعدا متضرر نشده و کارفرما نتواند از سفته شما سوءاستفاده کند. بارها دیده شده که افراد بدلیل نداشتن اطلاعات و آگاهی دچار زیان شده اند.

مبلغ سفته : به عدد و حروف داخل سفته نوشته می شود .البته حداکثر مبلغ هر سفته روی آن نوشته شده و هر برگ از آن متضمن پرداخت نهایتا همان مبلغ درج شده بر روی سفته می باشد.

نام و نام خانوادگی : نام و نام خانوادگی متعهد شونده سفته ضمانت کار باید در این قسمت درج شود.

تاریخ : تاریخی که سفته امضا شده است در این قسمت درج می شود. در صورتی که شما تاریخ را درج نکنید و به اصطلاح سفته سفید امضا بدهید، فردی که سفته نزد اوست می تواند، آن قسمت را به نفع خود پر کند.

حواله کرد : اسم شخص یا شرکتی که سفته در وجه او صادر گردیده، در صورتی که نام گیرنده ذکر نشود سفته به صورت حامل تلقی شده و هرکسی که سفته را در دست داشته باشد، از نظر قانون مالک آن می باشد.

همچنین اطلاعاتی در مورد محل اقامت شخصی که متعهد شده و محل پرداخت وجه سفته نیز وجود دارد که توسط متعهد پر می شود.

در قسمت سمت چپ سفته نیز مجددا مبلغ سفته، تاریخ صدور و تاریخ سررسید سفته ، نام بستانکار ، متعهد و محل اقامت و محل پرداخت باید نوشته شود.

نکات مهم در نوشتن سفته

طبق ماده ۳۰۸ قانون تجارت، تاریخ سفته یکی از گزینه هایی است که حتما باید در سفته قید شود؛

سفته‌ طلب علاوه بر امضاء یا مهر باید دارای تاریخ و متضمن مراتب ذیل باشد:۱ – مبلغی که باید تایید شود با تمام حروف.۲ – گیرنده وجه.۳ – تاریخ پرداخت.

در صورتی که گیرنده بخواهد سفته را به شخص دیگری انتقال دهد، می تواند بدون رعایت تشریفات، با استفاده از پشت نویسی یا ظهر نویسی، سفته را منتقل نماید.

در سفته ضمانت کاری و ضمانت وام در صورتی که شخصی به عنوان ضامن پشت آن را امضا نماید، حتما باید قید کند که بابت ضمانت است، در غیر این صورت با ظهر نویسی یا پشت نویسی سفته خلط می شود.

اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

همان طور که می دانید قرار داد کاری شامل تمامی شرایط اعم از؛ وظایف، نحوه ترک، استعفا بوده و هنگام ارائه سفته حسن انجام کار به کارفرما، شما این ضمانت را می دهید که تمامی مفاد قراردادی که امضا کرده اید را رعایت خواهید کرد.

این نکته مهم را فراموش نکنید که شماره قرارداد شما بر روی سفته و شماره سفته را در قرارداد درج کنید.

حال در صورت عدم رعایت هر یک از بندهای قرارداد، کارفرما می تواند جهت جبران خسارت های وارده، سفته را به اجرا بگذارد، اما در صورتی که نتواند اثبات کند که شما مفاد قرارداد را رعایت نکرده اید، امکان وصول سفته وجود نخواهد داشت.

اجرا سفته از طریق دادگاه

اگر فردی می خواهد از طریق دادگاه اقدام به اجرا گذاشتن سفته نماید باید درخواست واخواست خود را ثبت کند، البته می توان بدون ارائه چنین درخواستی نیز، سفته را به اجرا بگذارید، اما بنا بر دلایلی که در ادامه شرح خواهیم داد، بهتر است درخواست واخواست نمایید.

واخواست سفته که شبیه برگشت زدن چک می باشد، به این معناست که پس از رسیدن موعد پرداخت وجه سفته، دارنده باید در یک مهلت ده روز از تاریخ سر رسید به اداره واخواست سفته مراجعه و واخواست نامه سفته را تکمیل کند.

لازم به ذکر است که واخواست نامه چاپ شده را می توان از بانک ها و دادگاه دریافت و پس از تکمیل، آن را به همراه دادخواست به دادگاه ارائه کرد که یک نسخه از آن برای صادر کننده سفته نیز ارسال خواهد شد.

اگر واخواست در زمان مقرر انجام نشود، سفته از حالت سند تجاری خارج شده و به عنوان یک بدهی معمولی محسوب و می شود و روند قانونی آن دیگر بر اساس قانون تجارت نخواهد بود.

مزایای واخواست؛

_ تقاضای صدور تامین خواسته (فرد باید ۲ درصد از ارزش کل مبلغ سفته را به دادگاه پرداخت کند)

_ در صورتی که سفته ظرف ده روز واخواست شده باشد، خسارت تادیه از تاریخ واخواست محاسبه می شود، در غیر این صورت تاریخ ثبت دادخواست قانونی، ملاک در نظر گرفته خواهد شد.

شورای حل اختلاف بنا بر قانون، صلاحیت رسیدگی به سفته تا مبلغ ۲۰ میلیون را دارد و اگر بیش تر از  ۲۰ میلیون باشد، دادگاه موظف به رسیدگی آن بوده که هزینه دادرسی آن سه و نیم درصد از کل مبلغ سفته است. (بعد از وصول سفته هزینه دادرسی نیز از طرف امضا کننده سفته گرفته خواهد شد.)

برای اجرای سفته از طریق دادگاه، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ارائه دادخواست مطالبه وجه سفته نمایید. (در قسمت خوانده، می توان نام صادر کننده و ضامنین سفته را قید کنید)

در قسمت تعیین خواسته و بهای آن، باید عبارت مطالبه وجه سفته تا مبلغ مورد نظر، به انضمام کلیه خسارات قانونی با قرار تامین خواسته را قید کرد.

در قسمت دلایل و منضمات دادخواست نیز می توان به کپی برابر اصل سفته، کپی برابر اصل واخواست نامه سفته ( در صورت وجود ) و مدارک هویتی خواهان اشاره نموده و آن ها را ضمیمه دادخواست نموده و به مرجع رسیدگی کننده ارائه داد.

اگر اموالی از صادر کننده سفته سراغ دارید آنها را به دادگاه معرفی نموده و در غیر این صورت می توانید برای اعلام اموال وی تقاضای استعلام نمایید.

اجرا گذاشتن سفته از طریق اجرای ثبت

با استناد بر قانون، سفته نوعی سند تجاری محسوب شده، برعکس چک که سندی لازم الاجرا می باشد و از طریق اجرای ثبت نیز قابل پیگیری می باشد.

برای سفته این ویژگی در قانون دیده نشده و نمی توان از طریق اجرای ثبت آن را وصول نمایید و فقط باید از طریق دادگاه اقدام به اجرا گذاشتن سفته نمود.

سخن نهایی

همان طور که مطالعه نموده اید، هنگام ارائه سفته بابت ضمانت، باید به نکات مهم و کلیدی زیادی توجه نمایید و عدم رعایت یکی از موارد باعث آسیب های جبران ناپذیری برای شما خواهد شد، به عنوان مثال دادن سفته سفید امضا به کارفرما، شرایط سوء استفاده را فراهم ساخته و فرد به سادگی می تواند تمامی مشخصات دل خواه را بر روی سفته درج نماید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.